fredag 19. februar 2010

Tiden flyr,en stund siden sist oppdatering nå!Grunnen til dette er at vi har hatt noen dager her nede som vi ikke har hatt internetttilgang.Ting tar TID før det blir reparert.Så går plutselig strømmen.De andre lo litt av meg da jeg viste frem maglighten jeg fikk til jul ved avreise.Men skal si vi har fått bruk for opp til flere ganger,når det først blir mørkt her nede blir det virkelig mørkt!

Organisasjonen har ulike prosjekter,skole,barnehjem,eldrehjem,dataundervisning,de har også et Turtleprosjekt. Vi var så heldige å fikk være med på dette en dag.
De har både dagpatrulje og nattpatrulje.På dagtid rydder de søppel fra stranden og holder turistene unna siden denne stranden er fredet. Det er på natten det meste skjer.Da patrulerer man oh ser om noe skjer i de forskjellige "nestene".Skilpaddene kommer opp på stranden og legger egg,deretter dekker de med sand.De frivillige setter opp gjerder for at ikke dyr skal komme og spise eggene.Det variere veldig på tiden det tar før klekkingen skjer,men vi ble fortalt at vi hadde store sjangser for å se klekkingen skje.
Vi pakket sekken med litt proviant og tok med oss soveposen og puten under armen.Jeepen kjørte avgårde med tre spente jenter.Stranden ligger et stykke vekk fra campen.Tut og kjør med høy lokalmusikk og svingete veier kom vi endelig frem til en øde strand hvor vi knapt kunne se hvor vi satt foten.
Vi fant oss til rette nede på stranden og ble med på første patrulje.Vi ble vist og forklart hvordan man jobbet.Så krabbet vi godt ned i soveposen etter å ha sauset oss inn med myggspray og var klare for en overnatting under åpen himmel.
Det var deilig med stillheten,kun bølgeskvulpet som kom mot oss og en himmel full av stjerner.
Falt vel aldri inn i dyp søvn,lå litt på anken med tanke på ulike dyr som kunne komme på besøk.De skulle vekke oss om det skjedde noe klekking.Men desverre fikk vi ikke dette med oss,men det var en kjempe fin og spennende opplevelse=)

Det er nok av festligheter her nede!Her om dagen hadde vi avslutningsfest for mange av de frivillige her.Da dro vi inn til en testaurant inne i Colva hvor det var karaokekveld.Det var en sosial,hyggelig og underholdende kveld.Jeg endte selv opp med mikrofonen i hånden,..big wheels keep on turning Proud Mary....Da savnet jeg Carro ved min side =)))

Hver dag får vi gratis transport inn til Colva.Den har vi benyttet oss av støtt og stadig.Da blir det fort litt shopping,kafe/restaurantbesøk osv.De har tre Jeeper til disposisjon men som nevt tidligere er de rimelig dårlig med organisering og planlegging. Da vi ble hentet en dag kom de med en bil og vi var 15 tykker som skulle tilbake til campen. Trafikksikkerhet, bilbelte og antall personer i en bil virker det ikke så nøye med her nede.

To helger på rad har vi tatt turen til Baga.

Dette var leiligheten vi leide en av helgene.
Hit kommer flesteparten av charterturistene i Goa. Her har det mye av det indiske gått tapt for hoteller, butikker, og restauranter i internasjonal stil og med et tilbud som minner mer om turiststeder hvor som helst i verden. Nede på stranden er det et stort utvalg av treskjulrestauranter som må rives hver vår for å bygge opp igjen hver høst. Grunnen er at det er et strandvern i Goa, som forbyr bygging av permanente hus rett ved stranden. Men av og til kommer India på besøk i form av en ku som tusler omkring solsengene på stranden. På grunn av et populært tursiststed er selgerne på stranden mer intense. Å lukke øynene og prøve å sove, fant jeg fort ut at jeg kunne glemme. Selv når man overser dem, og later som man sover, kommer de å priker på deg for å få oppmerksomhet. Etter en del timer på stranden bli tålmodigheten satt på prøve opp til fler ganger. Alt for en hver smak kan man få kjøpt på stranden, frukt, smykker, vesker, massage +++. "Really good quality!", "My best friend", "Special price for you" er slagere.
Jeg gikk til anskaffelse av en flytemadrass, før vi dro tilbake gjorde jeg litt business med en av selgerne på stranden. Jeg byttet den inn mot to kjeder, og var fornøyd med handlen, noe de også var :)

Det er mange som går rundt å tigger på stranden. Det er som oftest barn og funksjonshemmede. De strekker hånden frem og prøver å tigge til seg noen få rupi av turistene. India er et fargerikt og flott land på en side, men på an annen er er det skittent og søplete og byr på mange vonde lukteopplevelser. Det er mye fattigdom og slum her i Goa, man lærer virkelig å sette pris på det en har hjemme. Helgen som var tok vi en jentetur og koste oss med shopping, strandliv, massage og litt uteliv :) 70 NOK for halvannen time massage, skal man ikke klage på :)
Baga er også kjent for Saturday night marked, og det var helt enormt! Det var et stort folkehav som møtte oss når vi gikk igjennom metalldetektoren ved innganen. Vi så nok rimelig forvirret der vi stod og lurte på hvor vi skulle starte shoppingrunden. Det var matservering og livemusikk. Vi fikk brukt en del penger og kofferten er snart full.
Vi har en fast taxisjåfør som bringer oss sikkert og trygt frem til våre utflukter. Han har bestandig mye på hjertet og skrvla går jevnt, noen ganger virker det som at han glemmer å gasse for fort går det ikke. Det er slik at taxisjåførene får "points", om de stopper i en "expensive" shop med turister. Etter et visst antall "points", får sjåføren ulike goder. På vei tilbake fra Baga, stoppet vi innom to slike shopper, for å hjelpe vår sjåfør. Istedet for å bruke en time som er normalt, brukte vi nærmere to timer tilbake til camp. Disse shoppene ligger høyere pris, og her får du kjøpt alt fra trefiguerer til silke og kashmir. Det er gratis å kikke.

På jobb legger vi opp løpet selv, med ulike aktiviteter, leker og undervisning. Selv med god planlegging fra vår side er dagene veldig varierende. Vi prøver oss frem i ulike ting, men det er ikke alltid barna er like konsentrerte. Språk og kommunikasjonsproblemer er noe vi støter på gjennom hele arbeidsdagen. De små barna vi jobber med kan lite engelsk, og læreren som fungerer som en tolk for oss, er lite til stedet. Da er det bare å finne frem den kreative siden i oss, og finne alternative metoder. Noen dager blir det ikke mye tid på undervisning. Tirsdager deler vi ut tomflasker, som vi har samlet på campen. Dette pga at barna tjener noen rupi på det. Det skal være en hjelp slik at barna ikke skal gå på stranden å tigge, men istedet komme på skolen. Andre dager kan det være få barn på skolen, dette fordi det har kommet mye fisk og barna må hjelpe å rense og forbrede salg av fisk. Ukens bilde!!